השפעת פלצבו על הישגיהם של מרימי כוח פראלימפיים – מחקר פיילוט

מקור המילה פלצבו בלטינית ופירושו "אני ארַצה". המונח על פי האקדמיה ללשון עברית הוא תְּרוּפַת דֶּמֶה או  אֵינְבּוֹ. פלצבו הינו טיפול דמה בו נותנים לחולה חומר נטול השפעה. המטרה העיקרית של פלצבו היא מדידת השפעתה של תגובה פיזיולוגית בעקבות גירוי הכרתי הנקראת  תגובת פלצבו, בהמשך לשכנועו של החולה כי קיבל תרופה (ולא דמה), ומעצם הידיעה, ההכרה והציפייה שלו שהתרופה תטפל בבעיה הבריאותית, חל שיפור במצבו הגופני. (מתוך ויקיפדיה, ערך "פלצבו")

החודש פורסם מחקר פיילוט מאוד מעניין אשר נעשה עם ארבעה מרימי משקולות פראלימפיים מברזיל.

מטרת החוקרים היתה לבחון את אפקט הפלצבו על דחיקת משקולות. ספורטאים רבים נוטלים תוספי מזון, בין היתר גם כאלה המכילים קפאין. במידה ואפקט הפלצבו יתברר כנכון ומובהק סטטיסטית, ניתן יהיה להשתמש בו כדי למקסם ביצועים ללא צורך בתוספים ממשיים (כימיים).

במחקר השתתפו ארבעה ספורטאים שביקרו במעבדה שלוש פעמים, 72 שעות בין ביקור לביקור. בפגישה הראשונה, הספורטאים נבדקו בדחיקת משקולת מהספסל – bench press  פעם אחת חזרה מקסימלית.

בשני המפגשים הבאים בוצעו בסדר אקראי בדיקות שבוצעו לאחר נטילת פלסבו בעת שהודיעו לספורטאים כי הקפסולה מכילה קפאין או ללא לקיחת כל חומר (ביקורת). בדיקות דחיקת המשקולות מהספסל בוצעו בעומסים 50, 60, 70 ו – 80% מהדחיקה המכסימלית שנבדקה בביקור הראשון במעבדה 1RM.

תוצאות ניסוי הפיילוט הראו כי במאמצים של 50% מדחיקה מכסימלית, היתה לאפקט הפלצבו השפעה מובהקת על יכולת הספורטאים כפי שהתבטאה במהירות הממוצעת ובמהירות המתפרצת, אולם לא היה אפקט דומה במשקלים הגבוהים יותר.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שצריכת פלצבו, כאשר הספורטאים מאמינים שהם נוטלים קפאין, עשויה להיות אסטרטגיה יעילה לשיפור הביצועים של מרימי משקולות פראלימפיים תחת עומס נמוך. זה מביא את האפשרות של שימוש בפלצבו על מנת להגביר את הביצועים כשעושים אימונים המתמקדים בסבולת שרירית בעומסים קלים/בינוניים. בנוסף, מחקר מאין זה תורם להבנה כי הוויכוח הקיים בדרך כלל לגבי עדויות מדעיות בנוגע לתוספי תזונה יכול להיות קשור להשפעות הפסיכולוגיות של בליעת התוסף ולא בהכרח לחומרים שבו.

Costa, G. D. C. T., Galvão, L., Bottaro, M., Mota, J. F., Pimentel, G. D., & Gentil, P. (2019). Effects of placebo on bench throw performance of Paralympic weightlifting athletes: a pilot study. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 16(1), 9.‏

שתפו
הירשמו לניוזלטר שלנו
כתבות נוספות