רשמים מתערוכת CES

והפעם, רשמים מתערוכת CES  בלאס וגאס. ד"ר אסנת פליס דואר, ראש תחום מדע וטכנולוגיות בוועד הפראלימפי, שבה מהתערוכה עם תובנות רבות והתלהבות גדולה, מהתערוכה בכלל ומטכנולוגיות הספורט והבריאות בפרט, ועל כך בכתבה הבאה:

תערוכת CES  היא תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, שמתקיימת בכל שנה בחודש ינואר בלאס וגאס. השנה פקדו את התערוכה מעל ל 175 אלף מבקרים מיותר מ-160 מדינות, וזכו להיחשף לטכנולוגיות חדשניות בדוכנים ותצוגות של כ-4,500 חברות. לצד חברות ענק כמו גוגל, אמזון, מייקרוסופט וסמסונג, הציגו בתערוכה גם חברות הזנק קטנות בתחילת דרכן.

בתערוכת CES  הטכנולוגיות מחולקות למגוון תחומים ולעיתים יש חפיפה בין התחומים (טכנולוגיה "נופלת" תחת שתי קטגוריות או יותר), כך שההתמצאות בתערוכה, הפרוסה על גבי מספר ביתנים ובשטח עצום, מאתגר למדי. בCES  יש אפשרות להיפגש עם עמיתים, לשמוע הרצאות, לרכוש טכנולוגיות ולקדם הסכמים. החלק העיקרי כמובן הוא התערוכה עצמה, כשחברות ענקיות מציגות את הטכנולוגיות בבוטים (דוכנים) גדולים במיוחד, וחברות מתחילות מציגות את מכשיריהם בביתנים צנועים יותר ובמיקומים פחות מרכזיים.

מן הסתם, תחום הספורט טק והבריאות קיבלו מקום של כבוד בתערוכת CES 2020. הסימפוזיונים בנושאי ספורט כללו בין היתר את הנושאים הבאים: טכנולוגיות לשיווק אירועי ספורט, מכירת כרטיסים, חווית צפייה שונה, ניתוחי ספורט ועוד. הוצגו טכנולוגיות לסחיפת הקהל ויצירת מחויבות ומעורבות גבוהה יותר של האוהדים. למעלה מ 150 ביתנים הציגו תחת הכותרת "תצוגות ספורט וטכנולוגיות ספורט". מקבץ כזה לא קיים בשום תערוכה אחרת בעולם.

בתערוכה הוצגו טכנולוגיות ספורט המבוססות על בינה מלאכותית Artificial Intelligent, מציאות מדומה Virtual Reality, מציאות רבודה Augmented Reality, טכנולוגיית הדור החמישי בסלולר 5G, מסכי ענק ברזולוציית 8K  ועוד. כל אלה ישנו את פני הספורט ללא היכר בשנים הבאות.

הזרמת מדיה Streaming תופסת תאוצה בשנים האחרונות וגם נושא זה מן הסתם הוצג בביתנים השונים. טכנולוגיות ספורט אנליטיקס הוצגו והראו כיצד ניתוחים אלה משפיעים על החלטות הסגל, משפרות את ביצועי השחקנים, מאפשרות אופטימיזציה להחלטות המאמן, ולצד זה, יישומי אנליטיקס גם משפרים את חווית האוהדים והצופים במשחק (למשל, סטטיסטיקות בזמן אמת, השוואה להישגים קודמים וממוצעים לאורך השנים). 

למבקרים בתערוכה ניתנה הזדמנות להתנסות במגוון טכנולוגיות ויישומים, למשל, חברת Sense Arena אפשרה להתנסות במתקן אימוני הוקי המשתמש בטכנולוגית מציאות מדומה. דוכנים הציגו טכנולוגיות לבישות המנטרות נתונים שונים החל משעונים חכמים, כדורי משחק חכמים Smart balls המודדים תאוצה, מהירות וזוויות,  קסדות למניעה ואיתור זעזועי מוח, משקפות שחייה חכמות וחליפת גוף שלמה של חברת Xenoma המנתחת ביומכאנית את כל הזויות של מפרקי הגוף בעת ביצוע מיומנות מורכבת.

ה "אינטרנט של דברים" Internet of things  לא פוסח על טכנולוגיות הספורט וגם כאן, "הכל מדבר עם הכל". הנתונים מחיישנים וממכשירים שונים נאגרים בענן, מתממשקים עם אפליקציות בטלפונים ומעבירים אינפורמציה בזמן אמת.

בתחום הרובוטיקה, לצד פרוטזות ביוניות מתקדמות וכאלו בהדפסת תלת מימד ובמחירים ידידותיים יותר, הוצגו רובוטים שיכולים לשמש לעזר לבעלי ליקויי שפה/תקשורת, לאנשים עם ליקויי ראייה, רובוטים המעודדים ילדים ומבוגרים לנוע ולרקוד ועוד. מוקד עניין רב בתערוכה היה הרובוט של חברת Omron (חברה מתמחה בטכנולוגיות רפואיות), אשר הדגים כיצד הוא משחק טניס שולחן מול שחקנים מקצוענים. לא עוד רובה כדורים פשוט. הרובוט יודע לחבוט לכיוונים שונים, בעוצמות שונות ולאתגר את הספורטאי בחבטות שונות.

לצד טכנולוגיות הספורט, חלק גדול בתערוכה הוקדש לטכנולוגיות בריאות, לא רק למניעת מחלות ושמירה על אורח חיים בריא, אלא גם עבור ספורטאי עילית. ענף טכנולוגיות זה הוצג בתערוכה בכינוי "בריאות דיגיטלית". הטרנד שצובר תאוצה כבר כמה שנים, נתמך על ידי התפתחויות בתחום הביג דאטה והבינה המלאכותית ומושפע מהשינוי הכללי שעובר על ענף הרפואה, בו יש מעבר מרפואה כללית לרפואה מותאמת אישית. המכשירים השונים "לומדים" את המטופל (או הספורטאי) ובונים המלצות אישיות על סמך הידע שהצטבר.

חברת אינטל הגדולה שהרחיבה את נוכחותה בספורט בשנים האחרונות, הציגה בדוכן אינטראקטיבי גדול מסלול בריאות דיגיטלי שהדגים פתרונות חדשניים לאבחון, מעקב וטיפול במחלות, כמו גם התקדמות במתן שירותי בריאות ואורח חיים חכם. כבר לא צריך ללכת לרופא – הרופא אצלך "בכיס".

חברות נוספות הציגו את ההתפתחויות האחרונות בתחום הכושר הדיגיטלי, החל ממכשירי ניטור ומעקב ועד לבגדים חכמים. ללא ספק העולם היום מוטרד מלחץ stress ומחוסר שינה. דוכנים רבים הציגו מיטות חכמות, חדרים "חכמים" המווסתים טמפרטורה, לחות, בולמים רעשים ומתאימים תאורה, ומכשירים קטנים ופשוטים יחסית לשיפור היגיינת שינה והפחתת הלחץ.

אי אפשר להתעלם מכך שמשחקי טוקיו 2020 מתקרבים. את הנגיעה האולימפית והפראלימפית בתערוכה נתנו שתי חברות גדולות: טויוטה ופנסוניק.

ענקית הרכב טויוטה, נותנת חסות של המשחקים, הציגה את מכוניות העתיד ואף אפשרה הצצה לרכב האוטונומי שישמש את הספורטאים בכפר האולימפי בטוקיו. לצד הרכבים האוטונומיים, טויוטה הציגה סקוטרים, וכיסאות גלגלים חשמליים/אוטונומיים במראה נקי וחדשני. 

חברת פנסוניק הציגה בתערוכה מגוון מוצרים, כגון, טכנולוגיות "רכב מחובר" Connected mobility (טכנולוגיות המחברות את המכוניות לאינטרנט ולמגוון אפליקציות, מכוניות "חכמות" הנעזרות בטכנולוגיות האלו "משוחחות" זו עם זו), קסדות חכמות לאופנועי הארלי דוידסון חשמליים, שמתקשרות עם הנהג ונותנות לו גישה ליישומים בעת הרכיבה באופנוע, מצלמות חדשניות, משקפות מציאות מדומה ועוד. לצד תצוגת המכוניות האוטונומיות, הוצג כיסא גלגלים אוטונומי של פנאסוניק: WHILL Next Autonomous Wheelchair המחובר למפות ומנווט עצמאית ממקום למקום.

הדוכן העצום בגודלו של פנסוניק, נותנת החסות הנאמנה של המשחקים האולימפיים והפראלימפיים, משך את תשומת הלב כשהעמיד במרכזו שתי בובות קמע ענקיות של המשחקים: מירטואה וסומייטי ואפשר למבקרים להתחבק איתן.

שתפו
הירשמו לניוזלטר שלנו
כתבות נוספות