היחידה למדע, טכנולוגיה וחדשנות
בעקבות המשחקים הפראלימפיים בריו 2016 והתפתחויות שקורות בספורט הפראלימפי הבינלאומי, הוקמה במרץ 2018 היחידה למדע, טכנולוגיה וחדשנות של הוועד הפראלימפי הישראלי וההתאחדות הישראלית לספורט נכים, שמתמקדת ב:
- תמיכה במאמנים (Coaching education)
- בניית הספורטאים (Talent Development)
- ניתוח ביצועים (Performance analysis)
- שיפור ביצועים (Performance enhancement)
- מניעת פציעות (Injury prevention)
מטרת פעילות היחידה הינה שיפור ביצועים והגעה להישגים גבוהים יותר.
וידאו
מנהלת היחידה
בראש היחידה עומדת ד״ר אסנת פליס דואר, בעלת רקע אקדמאי בספורט הפראלימפי, המקשרת בין המאמנים והספורטאים הפראלימפיים ובין גופים אקדמאיים, חברות סטראט-אפ, תעשיות וכל גוף היכול לסייע לשיפור ביצועי הספורטאים באקו-סיסטם הישראלי והעולמי.
אסנת חברה בוועדה המדעית לספורט אולימפי ופראלימפי בארגון רפואת הספורט האמריקאי (ACSM) בראשותה של הספורטאית הפראלימפית לשעבר ורופאת הספורט ד”ר שרי בלאוט.
אסנת היתה ממקימי מעבדת השחייה הביומכנית במכון סילבן אדמס לספורט באוניברסיטת תל אביב ומתקיימת שותפות בין מכון סילבן אדמס ובין הוועד הפראלימפי הישראלי.
תפקידי היחידה
ליווי וייעוץ צמוד למאמנים בענפים נבחרים וקביעת יעדים קצרי וארוכי טווח הקשורים בתהליכי האימונים, בהתבסס על המלצות פרקטיות ממחקרים בפיזיולוגיה של המאמץ, בביומכניקה, בפסיכולוגיה, בתזונה ועוד, תוך שיתוף פעולה עם אנשי המקצוע האמונים על כל תחום ובשיתוף פעולה מלא עם הגורמים המקצועיים כגון אנשי המקצוע בהתאחדות לספורט נכים, באקדמיה, ביחידה לספורט הישגי, במועדונים ובאיגודים.
איתור והתאמת טכנולוגיות לכל ענף מהענפים הנבחרים, אשר ישמשו למעקב אחר יכולות והתקדמות כל ספורטאי (כש"ג, מיומנויות ספציפיות, טקטיקה, סטטיסטיקה ועוד) בצורה סיסטמתית ובתדירות קבועה.
ייזום מחקרים מלווים לפתרון בעיות ייחודיות שעולות מהשטח
.
כתיבת תוכניות הכשרת מדריכים ומאמנים ויישומם (סיוע בכתיבת מערכי שיעור, מצגות, אופן העברת תכנים והשתתפות פעילה בהעברת חומרים בקורסי המדריכים והמאמנים).
כתיבת תוכניות מקצועיות וסיוע לרכזי תוכניות (פרחי ספורט, אתנה ועוד).
סיוע בקביעת התכנים לימי העשרה, השתלמויות וכנסים (איתור מרצים מהארץ ומחו"ל).
הטמעה וניהול תהליכי חדשנות בפרוייקטים יחודיים לצרכים של מאמנים וספורטאים.
תחומי פעילות
שיתופי פעולה
סמינריונים, פרויקטים ועבודות מחקר
סטודנטים לתארים אקדמאים מתקדמים, ממסלולים כגון: פיזיולוגיה של המאמץ, פיזיותרפיה, חינוך מיוחד, פסיכולוגיה, תזונה, רפואת ספורט ועוד, אשר מעוניינים לעשות סמינריונים, פרויקטים ועבודות מחקר (תזה) בנושאים הרלוונטיים לספורט הפראלימפי בישראל ובשיתוף עם היחידה, מוזמנים ליצור קשר: osnat@isad.org.il
מילון מושגים
במילון, מוצגים מונחים מקצועיים שכיחים בחקר הספורט הפראלימפי ובטכנולגיות ספורט מובילות
בינה מלאכותית Artificial Intelligent
בקיצור AI ענף במדעי המחשב שמטרתו לדמות את אופן המחשבה האנושי – לגרום למחשב לפעול, לשוחח ולפתור בעיות כמו בני אנוש.
האינטרנט של דברים – Internet of things
בקיצור IoT רשת של אובייקטים פיזיים: התקני מחשוב, מכונות, חפצים, בעלי חיים או בני אדם המחוברים בהתקנים ממוחשבים לתשתיות מחשב. רשת זו מאפשרת תקשורת בין האובייקטים ויכולות איסוף והחלפת מידע. הכוונה היא שניתן לשלוט בכל דבר המחובר לתשתית אינטרנטית באמצעות מכשיר מרכזי, ללא צורך בבני אדם. מטרתה של המערכת היא לשפר יעילות, דיוק ותועלת כלכלית. כיום קיימים בשוק מוצרים רבים המתחברים ביניהם דרך האינטרנט וכוללים חיישנים מיוחדים, לדוגמא: מערכת הבית החכם, צמידים חכמים, מכוניות חכמות ועוד. הטכנולוגיה מורכבת ממכשירים בעלי חיישנים, אשר קולטים ומספקים מידע מהסביבה ואל הסביבה.
הזרמת מדיה – Streaming
טכנולוגיית אינטרנט להעברת מדיה דיגיטלית למשתמש קצה על ידי ספק תוכן, באופן מתמשך ורציף. התוכן מועבר באופן שוטף מהרגע בו החל המשתמש לצרוך אותו. שידור מידע בסטרימינג מאפשר האזנה או צפייה בקובץ בטרם התקבל כל המידע המרכיב אותו, שכן המדיה "מוזרמת" בחלקים עוקבים קטנים (למשל פריימים בודדים כל פעם, במקרה של וידאו). הטכנולוגיה מביאה לחסכון בכמות התעבורה שעוברת ברשת אל מול איכות הווידאו המוצג, ומאפשרת שידורים חיים באינטרנט או צפייה מקוונת בסרטים. בסטרימינג נעשה שימוש נרחב ברשת האינטרנט, ואתרים רבים משתמשים בטכנולוגיה זו על מנת להציג מדיה. למשל, אתר שיתוף הווידאו "יוטיוב" מבוסס על טכנולוגיית סטרימינג.
למידת מכונה – Machine Learning
יכולת המחשב ללמוד ולהסיק מסקנות על סמך מאגר דוגמאות נתון.
מציאות מדומה – Virtual Reality
בקיצור VR סימולציה של סביבה, המתבצעת באמצעות מחשב, קונסולה ייעודית או טלפון נייד, באופן הנותן למשתמש אשליה כי הוא נמצא בסביבה אותה מדמה המחשב. מציאות מדומה משמשת לצורכי בידור, ללימוד, ולאימון. הסביבה המדומה יכולה לדמות סביבה שבאמת קיימת בעולם הממשי, כמו סימולציות עבור טייסים או אימוני קרב, או לדמות סביבה דמיונית לחלוטין.
מציאות רבודה – Augmented Reality
בקיצור AR היא טכנולוגיית מחשוב המשמשת כהעתק של המציאות. במציאות זאת משולבים אלמנטים וירטואליים המתמזגים עם הסביבה האמיתית בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי. השימוש באלמנטים של צליל ואיורים על המרקע הופכים את המציאות לאינטראקטיבית. בניגוד למציאות רבודה, המונח "מציאות מדומה" מתייחס להחלפה מוחלטת של העולם האמיתי בעולם מדומה.
נתוני עתק – Big Data
מונח המתאר כמויות אדירות של מידע המגיע ממקורות שונים. את המידע הזה צריכים לשמור, לנהל, לתחזק ולעשות בו שימוש בקלות וביעילות, תוך השקעה של מינימום משאבים. ענקיות הביג דאטה שבידיהן כמות אדירה של נתוני ענק, דוגמת “גוגל”, ו“פייסבוק" משתמשות כבר מספר עשורים בטכנולוגיות לניהול נתוני עתק, המכונות גם “מערכות ביג דאטה”. מערכות אלו מאפשרות למעשה לשרוד ולפעול במציאות של כמויות מידע בסדר גודל בלתי נתפס.
ספורט אנליטיקס – sport analytics
שם שניתן לתחום החקר המתקדם של סטטיסטיקות בספורט. סטטיסטיקה תמיד הייתה בלבה של תעשיית הספורט, בעיקר עבור הקבוצות והספורטאים, אולם גם האוהדים והצופים נהנים ממנה. כיום נהוג להגדיר את עולם הסטטיסטיקה בתחום חברות ההזנק כמוצרים לניתוח מידע ואנליטיקס.